Pages

Friday, September 9, 2011

Warkah Cinta Dinda Part IV: Garis Penamat

Umpama api membaham lilin lagaknya. Bahang panas mencair diri menitik-nitik. Hanya menanti saat dan ketika untuk padam lalu berbekas ia disitu. Disental tidak, menyinar juga tidak.

Tiada berbekaskah dihati kanda segaris perit?

Duhai kanda penawar rasa, gugur pasir pengukur masa sudah kurang suku sisanya. Berbekas atau tidak, tiada membawa untung lagi. Dia sudah bertitah. Hadir saat itu tiada menunggu walau sesaat.

Kesinilah wahai kanda, kita bertenggek bersama. Lapan sepuluh minit cuma tidak mengapa. Dinda hanya mahu menyembah usungan yang sudah penuh memberat. Sudah tidak tertanggung bahu menadah cinta yang ulang berulang gugurnya. Menunggu huluran simpati tiada kunjung tiba, apa lagi dakap kasih. Maka itu, usungan beban ini dinda seret, dinda pikul, sehingga tiba ke penamat.

Masih tiada berbekaskah dihati kanda setitik ngilu?

Jika diulang perkiraan juga tidak mampu mengundur masa.Mohon pada-Nya di setiap sujud jua tiada membawa hasil. Bisu itu kanda bawa sampai ke hujung.

Dinda sembah hormat pada tegar itu. Tekad kanda seperti tiada pernah mahu meluntur. Sebelum sujud harap semakin banyak berhamburan sepahnya, dinda mahu kanda mengerti perihal dinda. Segalanya. Sudi...?


Readers